mandag 27. november 2017

Bislett 24 - Livet for en speaker og DJ

Bislett 24 er et spesielt løp med spesielle deltakere. Løp man kortere enn 138,5 kilometer, ble man slått av en oldemor. Løp man kortere enn 122,5 kilometer ble man i tillegg slått av en klovn.

Bislett 24 er antakelige også et av de livligste og mest hendelsesrike ultraløpene som finnes. På den ene siden er det NM i 24-timers løp, mens det på den andre siden er en årsfest for ultraløping med festdeltakere fra 12 nasjoner.

Jeg hadde gleden av å være speaker fra 9.30. lørdag morgen til søndag kl 9, da Stig Andy Kvalheim tok seg av å tilføre deltakere maksimalt med glede og energi den siste timen.

Ett døgn som speaker er en takknemlig oppgave. Med ultraløpere på banen og som frivillige er det samlet en sjeldent stor gjeng med energirike mennesker på samme sted som bidrar til god stemning. Løpet var det 11 i rekken, men Romerike Ultraløperklubb stod som arrangører for første gang etter at Sharon Broadwell og Geir Frykholm har arrangert løpet i en årrekke.

Dansende gjeng fra Romerike Ultraløperklubb står for startnummerutdeling
Livet som speaker dreier seg om kommunikasjon med deltakere, supportere, publikummere og de som følger med på livestream-sendingen. Det dreier seg også om mange innspill og kommentarer. Jeg fikk 700-800 e-poster med hilsener til løpere i løpet av de timene løpet varte. I tillegg fikk jeg minst like mange innspill og kommentarer fra de som var tilstede på Bislett.

All musikken jeg spilte med unntak av en P3 sviske-liste og noen sanger fra en Norge topp 50 liste finnes på spillelisten "Bislett 24h - Sad and Depressing Songs".

Her kommer et lite knippe av den innspillene jeg fikk som speaker i løpet av et døgn på Bislett:

Jeg vil høre "Strongest" med Ina Wroldsen nå!

Kan du spille julesanger?

Spill "Come On" med The Hives!

Kan du spille litt høyere?

Du må snart spille litt norsk punk!

Kan du spille noe ordinær musikk også?

Goldenboy, spill Goldenboy!

Det er alt for mye rolig musikk!

Det er alt for høyt!

Nå er det på tide med noe De Press, gjerne "Lars Hertevig"

Du må øke volumet, vi hører nesten ingenting!

Det är inte sant att vi älskar Främling i Sverige!

Det et utrolig varmt her. Dere må få ned temperaturen!

Vi må ha mer musikk med fart i!

Du har rett i at veldig mange ultraløpere er skilte

To Daddy,
You are my motivation
My inspiration
My daddy and my Hero
I love you to bits
Just like Sprite Zero
You're the best runner I know
So let it show!!

Vær så snill å skru ned volumet!

I will quit the race if you don't play some Austrian music soon

Nå må du spille "Suspicious Mind" med Elvis

Kan du øke volumet?

Speakeren i arbeid, Foto: Marit E. Elvesæter Imset
Folk klager over at lyden er for høy!

Rammstein!

Det stemmer ikke at alle utraløpere blir skilt - jeg og kona har vært gift i 40 år og en annen løper har vært gift i 38 år

Can you play louder please!

Jeg ga meg før jeg ble skadet, tror du det var lurt?

Nå må vi få høre "Her kommer vinteren" med Jokke

Kan du hjelpe meg med å bestille en taxi til hotellet?

Spill "Her kommer vinteren" med Jokke nå. Jeg trenger den!

Jeg vil høre "Skaka Rumpa"!

Oioi, Today med Smashing, så fantastisk!!

Jeg skjønner ikke at du tør å si så mye som ikke er sant!

Play Ramones!

Kan du ikke snart spille topp 40 listen?

Goldenboy!

Vi vil høre en dansk protest sang fra 70'erne!

De som er support fryser, kan dere få det varmere!

Det er første gang det har blitt spilt bra musikk på Bislett 24-timers

Kan du spille lavere ?

Jeg vil høre "Främling" med Carola!

Nå trenger hun å høre "I Will Always Love You" med Whitney Huston selv om det er 4 timer igjen

Spill "E du nord" med Kari Bremnes

Spill raskere musikk - jeg blir gal av alle balladene!

Du må si i fra at folk må slippe raskere løpere frem

Arbeidsplassen min i ett døgn. En PC med løpenes passeringer, en med musikk og en med resultatlister
To Daddy, we're watching and you're doing great! You're our hero!! We'll dream of you tonight. Love you lots like jelly tots from your girls!

Jeg hadde håpet at du var ledig på markedet. Jeg tror vi hadde hatt det utrolig gøy sammen.

Når begynner du å spille Kaizers Orchestra?

Jeg ga meg fordi jeg har lyst å kunne løpe igjen, men det er ikke så morsomt å ha blitt slått av en klovn

Jeg skal ikke legge meg bort i hvordan du gjør speakerjobben men jeg ville foreslå at du sluttet med å.......

Can you play Gogol Bordello?

Vi trenger noe deprimerende - spill Joy Division!

Kan du spille litt høyere ?

Quando il gico dura di fa duro iniziano a correre!!!! Vai Antonio Ormai e'finita

Spela "Det gör ont" med Lena Philipson

Du er den beste speakeren jeg noen gang har hørt

Jeg trenger "Kickstart my Heart" med Mötley Crüe"

Når kommer det noe normal musikk? Alt hittil har vært sært!

Jeg vil gjerne høre noe "Depeche Mode"

På Fagerborg jobber en frøken,
Som elsker å løpe fra Løken,
Det går så det griner med vilje av stål,
Therese gir gass fra start til må,
Er du i tvil? Falk er best, slutt og gnål!

Nå er det på tide med noe Sonic Youth!

Kan dere spille en tyrkisk sang hadde det vært supert, f eks Tarkan med sangen "Simarik"

Kan du ikke bare spille "Top 40"?

Nu måste vi höra "Breaking the Law" med Judas Priest

Kan noen melde Magnus inn i Romerike Ultraløperklubb?

Dritbra musikk!

Har du tenkt å spille så høyt hele tiden?

Noen begynner å bli ganske irriterte på de som går tre i bredden

Kan du spille Bergenssangen Nystemten?

Det er utrolig kult at du spiller musikk fra Twins Peak her - dette er jo skikkelig Twin Peaks!

Kan du spille Phil Collins og gi en hilsen til mannen min og si at jeg elsker ham?

Dette er det kuleste idrettsarrangementet jeg har vært på!

Det føles ikke helt bra å ha blitt slått av en klovn og en oldemor i et ultraløp

Kan du spille "Four Brothers" med Woody Herman & His Orchestra?

Det er en som løper rundt på banen med en basketball

Neste år må dere kjøpe mykere dopapir. Det er ikke særlig bra når man har slitt med magen i 14 timer!

Er du profesjonell speaker?

Jeg vil høre noe med Jokke - forresten er du også single!

Kan du dempe volumet litt?

Yes, it's true that I have runned 2626 marathons

Hej hej. Vad sägs om lite musik med lite mer fart i?

Det er noen som har spydd i trappen. Vet du om det er en løper?

Can you please play "Kocham Cie, Kochanie Moje" by Maanam" to honour my dead wife?

Bjørn Tore Kronen Taranger og Therese Falk sikret seg NM-gull  Foto; Kondis?
Goldenboy, spill Goldenboy!

Snart litt vanlig musikk, please

Vi vil höra Göta Kanal med Cool Candys

Play some Zorba for us that has finished Spartathlon!

Det er en drita mann med rosa jakke som løper rundt på banen

Seriøst, må du spille Zorba bare for å irritere oss?

Spill Kjøtt eller gammel Raga!

Du er jo egentlig hyggelig!

Kan du spille "Purple Haze" med Jimi Hendrix?

You have to play "The Lady Came From Baltimore" by Joan Baez

Spill "Splitter Pine"!

Mannen min er bortreist den første helgen i XX. Du kunne ikke tenke deg å holde meg med selskap? Jeg garanterer at du ikke vil angre!

"The Lonelineness of the Long Distance Runner" med Iron Maiden

Goldenboy, Goldenboy, Goldenboy!!!

Jeg droppet lydboken jeg hadde planlagt under natten for ikke å gå glipp av noen kommentarer fra deg.

PUNKTUM!





















1 kommentar: