søndag 5. oktober 2014

Oslos Klatrekonge 2014 - det ble definitivt ikke meg!


Etter en uke i Barcelona var det å tide å vekke kroppen ut av den dorske dvalen den går inn når den får litt for store doser med god mat og drikke. Finalen i Oslos Klatrekonge går i det legendariske Strava-segmentet fra Gressbanen til toppen av bilveien rett før Tryvann stadion og jeg valgte denne på impuls etter å ha leste om det samme dag som det ble arrangert.

Ildsjel Martin Hoff informerer deltakerne før start 
Konseptet var greit; sykle så raskt man klarer fra Gressbanen til Tryvann. Før finalen med de tre beste kvinnene og mennene skulle gå av stabelen, var det vi hobbymosjonistene som skulle få kjenne melkesyre på vei opp. Målingen av tid skjedde på Strava.

Beina får den hardeste jobben
Bak arrangementet står ildsjelen og syklisten Martin Hoff samt den nye sykkelbutikken på Lysaker med det velklingende navnet Velo City Specialized Concept Store.

Deler av et forventningfullt startfelt ved Gressbanen 
Martin Hoff sendte startfeltet på et femtitalls syklister avgårde. Noen satte stor fart ut fra start og forsvant av syne før den første hårnålsvingen. Jeg prøvde å kjøre i et relativt fornuftig tempo og regnet med at de 22-23 kg jeg hadde lagt på meg i løpet av uken i Barcelona ville sørge for at farten ikke ble alt for høy.

Servering av lefser, gifflar og kaffe i målområdet
Det gikk jevnt og trutt oppover. I de siste bakkene opp mot Holmenkollen restaurant kjente jeg at beina var på grensen til å bli sure og jeg ble passert av noen andre syklister. Jeg tok det litt roligere noen hundre meter. Deretter gikk det relativt greit fra Holmenkollhoppet og opp til Frognerseteren, før en ganske daff avslutning forbi Øvresetertjern og opp til Tryvasshøgda. Jeg trillet i mål på 21.17., noe som innebar en snittfart på snaue 16 km/t.

Vinner i kvinneklassen; Kristin Falck
Etter et par lefser og en giffel i målområdet kom første kvinne i mål på 18.19. etter å ha slitt ut nummer to på vei oppover. Om det å bli Oslos klatredronning var gjevere enn det ferske gullet i VM i fellesstart i masterklassen for K45 Kristin Falck hadde i sykkeltrøya vet jeg ikke, men hun virket fornøyd etter målgang.

Ferdigsyklede mosjonister venter spent på finalistene
 Deretter gikk det noen minutter før de to første finalistene i herreklassen viste seg nede i bakken. Seieren gikk til en av landet beste terrengsyklister, Carl Fredrik Hagen,  på tiden 14.23.

Vinner i herreklassen Carl Fredrik Hagen passerer målstreken 
Rittet var morsomt å være med på og målet om å vekke kroppen fra dvalen ble nådd. Dette var første gang jeg syklet hardt til Tryvann siden 1994. Det er definitivt på tide at jeg prøver meg igjen. Så snart de 22-23 kiloene jeg fikk i Barcelona er borte, skal jeg prøve å komme under 20 minutter. I neste omgang får jeg forsøke å nærme meg de beste kvinnene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar