Sommeren i Norge ble i overkant varm. Jeg trengte derfor en coolcation og tenkte at å reise til Paris for deretter å sykle hjem var en lur måte å løse det på. Jeg hadde nemlig sjekket på Yr.no at temperaturen i Paris og langs ruten mot Oslo stort sett var 8-10 grader lavere enn i Oslo og at temperaturen i Oslo ville komme ned til normale nivåer i løpet av dagene jeg syklet.
Mange nordmenn sykler årlig til Paris fra Kiel i regi av Team Rynkeby slik at franskmenn, belgiere, nederlendere og tyskere er vant til virrende nordmenn på landsbygda. De er imidlertid mest vant til at de virrer sydover, mens jeg skulle nordover.
Etter å ha søkt de nødvendige tillatelsene til å dra bestilte jeg flybilletter til Paris og søkte etter ruter andre hadde brukt. Det første Google-søket mitt; "Oslo-Paris på sykkel" ga meg treff på en mann som hadde syklet fra Oslo til Paris intet mindre enn seks ganger sammen med en gruppe med syklister. Jeg reverserte like godt Strava-ruten fra en av turen hans og gjorde enkelte mindre modifikasjoner.
Slik jeg la opp turen ga det en gjennomsnittlige distanse på 215 kilometer i døgnet, noe som er perfekt balanse mellom fremdrift og muligheten til å spise gode middager og få tid til å være turist underveis og kikke på det som er av interesse langs ruten.
Paris - Oslo prolog; Paris - Soissons 121 kmEtter å ha virret 4 kilometer rundt i Paris på sykkel, skrudde jeg på gps og begynte å sykle i retning av den franske byen Soissons som var første overnattingssted på turen. Til tross at flyet jeg skulle fly med ble innstilt disket SAS opp med et reservefly, slik at jeg kom i gang med syklingen litt i forkant av klokken 14 lørdag 26. juli.
 |
Ut langs St Martin kanalen
Temperaturen var perfekt, og Paris var full av folk som nøt lørdagen. De første milene gikk langs St Martin kanalen som er omkranset av kaféer, bruktbutikker og mye annet rart. |
Første stopp tok jeg i den lille landsbyen Messy der jeg kjøpte litt mat og drikke i den lille butikken i byen. Driveren var en hyggelig mann fra Marokko og vi skravlet en stund - han på perfekt fransk og jeg på skranglete rester av skole-fransk.
 |
Men ikke mye liv |
Etterhvert kom jeg inn i områder tyskerne okkuperte under 1. verdenskrig og der det var harde kamper og skyttergravskrig. Det var fortsatt enkelte spor av ødeleggelsene og det ble tett mellom minnesmerkene over døde soldater.
 |
Ruinene av klosteret Abbaye Notre‑Dame de Longpont - ødelagt i den franske revolusjon og 1. verdenskrig
|
Hotellet jeg skulle bo på lå i utkanten av Soisson i et område som kunne vært en slags jålete fetter til Alnabru. Servicen var på topp og resepsjonisten ga meg valget mellom å parkere sykkelen på et ledig rom i 1. etasje eller å ta den med på rommet jeg skulle bo på i 2. etasje. Hun komme fortelle at i går hadde en stor britisk sykkel-gruppe lagt beslag på hele hotellet, og de rommene som hadde blitt brukt ti sykkel-parkering var ikke vasket ennå. Hva jeg valgte er hemmelig.
Etter å ha dusjet tok jeg turen til områdets eneste restaurant, en asiatisk buffet. For 27 euro, som var høyere pris enn på hverdager, kunne man velge tre drikke-enheter og spise så mye man ville av den gigantiske buffeten.
 |
Gigantisk asisatisk spis-alt-du-orker-buffet i Soissons: Le Mystere du Buffet
|
 |
Soissons ble påført store skader i 1918 under 1. Verdenskrig, men sporene er borte nå |
 |
Hver en liten landsby har minnesmerker om 1., og ofte også om 2, verdenskrig
|
Jeg trillet ut av Soissons etter frokost uten medbragt mat, men med to fulle vannflasker. Planen var en kjøpe noe å spise i en av de mange småbyene jeg skulle passere. Det skulle vise seg lettere sagt enn gjort. Småbyene hadde ikke butikker og jeg så stort sett ikke folk, med unntak av en og annen hundelufter. Det er imidlertid så mye av var sinte vakthunder som bjeffet på meg.
Deretter satte tidenes tordenvær og skybrudd inn. Til slutt var det stappfullt å brasseriet av et par hundre mennesker som flyktet inn fra parker og byområdene rundt mens det regnet på sitt verste.
Jeg ventet til det verste tordenværet hadde passert og fortsatt turen i plaskregnet. Veien gikk rett frem i det kuperte landskapet og bratte utforkjøringer ble avløst av bratte motbakker. Regnet stoppet like raskt som det kom og etter den særdeles bratte stigningen opp til kirken i Jamioux skinte det opp.
 |
Monument over de falne i 1 og 2 verdenskrig i Jamioux |
 |
Eglise Saint‑André i Jamioux |
 |
Min eneste tv-titting på turen ble de siste 42 km av Tour de France avslutningen |
Målgang ble i Charleroi der jeg trillet rett til hotellet som lå ved kanalen vis a vis jernbanestasjonen. For andre dag på rad fortalte resepsjonisten uoppfordret hvilket rom jeg kunne parkere sykkelen i.
Deretter hastet jeg til rommet og fikk med meg slutten på Tour de France. Kommentatorene ble ganske ville da belgiske Wout Van Aert vant etappen.
 |
En La Chouffe fra Brouwerij d’Achouffe i Ardennene ble dagens premie på en thailandsk restaurant. Den er både fruktig og krydret, med tydelige innslag av koriander, sitrus og et snev av banan og pepper fra gjæren. Etiketten viser en rødnisset gnom |
Paris - Oslo på sykkel etappe 2: Charleroi i Belgia - Venlo i Nederland 202 k/515 km fra Paris
 |
Belgiske medier har kalt Charleroi "den styggeste byen i verden", men jernbanestasjonen er flott |
Charleroi har blitt hardt rammet av nedlegging av industri og arbeidsledigheten er på hele 20%. Store byfornyelsesprosjekter pågår, men narkotikaomsetning skjedde åpenlyst foran hotellet og i gatene bak hotellet rundt byens store kjøpesenter var det mange prostituerte. Kommunen har drøye 200.000 innbyggere, mens byområdet er mer enn dobbelt så stort.
Charleroi har dype røtter i tegneserienes verden, spesielt gjennom det som kalles École de Marcinelle (Marcinelle-skolen), en gruppe tegneserieskapere som jobbet for det berømte BD-bladet Spirou, publisert av forlaget Dupuis. Dette forlaget hadde sine kontorer i Marcinelle, like ved Charleroi, og de skapte ikoniske karakterer som Spirillen.
 |
En 1300 kg tung Spirillen |
 |
I Charleroi er det mye 2 og 3 etasjers bebyggelse og bebyggelsen strekker seg langt utover. |
 |
Landsbyen Balâtre |
Ut fra Charleroi var det mye opp og ned, noe som stort sett fortsatte store deler av den fransk-språklige delen av Belgia (Wallonia).
 |
De er overfalt |
 |
Vakre som svaner |
 |
Med unntak av prologen hadde jeg regn hver eneste dag på turen. Jeg ble veldig glad i regnet. |
 |
Et vanntårn må ikke se trist ut |
 |
Så snart man entrer den flamske delen av Belgia dukker gigantiske pærefarmer opp |
Da enorme pærefarmer dukket opp skjøte jeg at jeg hadde rullet inn i den flamske delen av Belgia der de snakker nederlandsk. Landet er en av verdens største eksportører av pærer, og 90% er den lange pæresorten Conference. Stedvis hørte jeg drønnene fra fugle-kanoner.
 |
Det er sant at det er ufattelig mange byer i Belgia |
 |
Uten menneskelig seleksjon ville bare de mest tilpasningsdyktige, middels store steppetype-hestene overlevd. Takket være oss får disse leve. |
 |
Albertkanalen, som er ryggraden for tung godstransport i det norlige Begia, krysses |
 |
Parkliv på en mandag |
 |
Kunstprosjektet Cycling Through Water i Bokrijk, De Wijers er en del av sykkelruten fra Hasselt |
 |
Eksemplarisk sykkel-skilting |
 |
Avfall fra kullgruver har blitt den skogkledde åsen Terril Zwartberg
|
Det meste av dagen satt jeg og koset meg på sykkelen. Regnsbygene kom og gikk og motvinden var litt irriterende på de åpne slettene, men inne i skogene kjente jeg den knapt. Jeg begynte å vende meg til lukten av landbruk, en lukt som skulle følge meg det meste av turen.
 |
En bolig kommer seilende nedover kanalen Zuid-Willemsvaart |
 |
Tamkua stammer fra den ville uroksen. Den siste kjente ble drept i Polen i 1627 |
 |
Nederlendere står i kø på bensinstasjonene i Belgia pga rundt 4 kroner lavere bensinpris |
 |
Nederland er det tredje landet på turen der man har valgt å behandle syklister som trafikanter |
 |
Blomsterfarm ved Weerenbroek i Nederland |
 |
Kirken i helden ble sprengt under krigen |
Jeg passerte en rekke små byer der kirkene hadde blitt sprengt av tyskerne i 1944. Hensikten med å gjøre noe så rart, var militær og strategisk. De trakk seg tilbake med britiske tropper i hælene og ved å sprengene kirkene gjorde det det umulig å bruke kirketårnene som utkikkstårn over det paddeflate landskapet.
 |
Elven Maas ved Venlo har gjort Venlo til et viktig handelsknutepunkt |
Dagens overnattingssted var Venlo i det østre Nederland. Byen er en av de viktigste logistikk- og handelsknutepunktene i Nederland og Europa. Den ligger innenfor Blue Banana og ligger ved den 925 kilometer lange elven Maas. Allerede i romertiden ble elven brukt som transportvei mellom det indre Europa og kysten. Den kontroversielle nederlandske ytre-høyre-politikeren Geert Wilders kommer fra Venlo.
 |
Venlo var en hansaby, men dagens elvenære arkitektur har et annet preg |
I Venlo bodde jeg på et hotell i utkanten av byen der de hadde buffet til middag. Lite er bedre etter en lang dag på sykkelen, da det er greit å slippe å vente på mat.
 |
Den fredelige kriger “Stop! Tot hier en niet verder.” |
 |
Sykling er ingen hindring for skriving av kronikker
|
Paris - Oslo på sykkel etappe 3: Venlo i Nederland - Bramsche i Tyskland 223 km/738 km fra Paris
 |
Tyskland til venstre, Nederland til høyre |
Jeg trillet ut fra Venlo etter frokost på små bakveier gjennom jordbrukslandskapet. Det var svak motvind som tok seg opp etterhvert og skulle gjøre dagen min ganske strevsom. En ting er at det blir mye tyngre å sykle når motvinden får tak i det åpne landskapet. En annen ting er at det blir slitsomt for hodet fordi det bråker kraftig rundt ørene.
 |
Å sykle solo har stor gevinst for større energibruk |
Den store fordelen ved å sykle solo er at man slipper at andre syklister stjeler energibruken fra en. Sitter man beskyttet midt i en gruppe blir det i verste fall så lite energibruk at det minner om å være passasjer på et tog. Sykler man alene er motvind ekstra bra, fordi det fører til ekstra stort energibruk.
Når man ruller gjennom åpent landskap i Tyskland er det ofte synlige vindmøller i alle himmelretning. I både Tyskland og Danmark har verdidelingen med lokalsamfunnene vært mye større, og både innbyggere og kommunene vindmøllene ligger i er ofte medeiere. Holdningene er også ulike. I Danmark ønsker to av tre mer utbygging av vindkraft på land, mot kun halvparten i Norge.
 |
Denne lille rakkeren sørget for turens eneste punktering |
En frekk liten stålsplint sørget for turnes første og sistte punktering i den lille byen Burlo. En nysgjerrig eldre dame kom bort til meg og observerte slangebyttet. Jeg spurte henne om det var noen kjente personer som kom fra Burlo. Hun kom ikke på noen.
 |
Sykkelen hviler mens jeg skifter slange iden søvnige landsbyen Burlo |
 |
Det er høy alder på befolkningen i mange av de tyske landsbyene på landet |
 |
Metelen virker kjedelig men den tyske finanspolitikerne og presidenten for Bundesbank, Hans Tietmeyer, kommer herfra. |
Hvis man er i Berlin bryter mange av innbyggerne regler av prinsipp. Det er definitivt ikke tilfelle på den tyske landsbygda. I flere av småbyene jeg passerte måtte jeg passere noe trafikklys. Hvis jeg syklet på rødt, til tross for at det ikke var en bil i sikte, begynte folk på gaten å rope mens andre åpnet vinduene i husene sine og hyttet med nevene. Jeg lærte meg derfor å stå å blomstre i lange perioder ved lyskryssene.
1. Stå opp
2. Ta på godt med solkrem
3. Spise frokost
4. Pusse tenner, smøre rumpa for å hinde gnagsår og pakke
5. Sykle
6. Komme frem til overnattingsstedet
7. Lade klokke, vaske sykkelklær og dusje
8. Spise middag
9. Slappe av
10. Pusse tenner og sove
 |
Slakterimuséet hadde ikke åpnet da jeg passerte |
 |
Tegn på at jeg nærmer meg en militærflyplass |
 |
Tysk småvei med smalt asfaltfelt |
På mange tyske småveier er den asfalterte delen av veien smal. Når to biler skal passere hverandre må begge ha et ene hjulparet ut i grusen som ofte er såpass humpene at de setter farten kraftig ned.
 |
Et langtidsparkert helikopter |
 |
Rovfugler så jeg mye av i det tyske kulturlandskapet |
 |
Litt grus her og der |
 |
Og brostein, et overflatebelegg jeg aldri blir glad i å sykle på |
Den som kun kjenner andre vi kjede seg i hjel heter det i et kjent ordtak. Hvis jeg ikke hadde hatt det bra i eget selskap og tenkt på mye morsomt og fått mange gode idéer ville det vært en reell risiko for å kjede seg denne dagen. Flatt landskap der turen langs åkrer og jorder stedvis ble avbrutt av sykling gjennom kjedelige småbyer preget store deler av dagen.
Det var i tillegg veldig flatt. Jeg fant ut at der jeg benyttet sykkelveiene ved siden av veiene økte antall høydemeter med omtrent 50% sammenliknet med å følge veien. Årsaken var at veiene var mer planert og at sykkelveiene derfor ofte gikk et par meter under veien i dumper og og par meter over der hvor veien skar seg gjennom en forhøyning i terrenget.
 |
Atter en søvnig småby |
 |
Noen dyrker mat, andre fargerike blomster for selvplukk |
 |
I middelalder var Stade kjent for sitt lokale øl, Stade Kater, som ble eksportert og drukket rundt omkring i det nordlige Europa |
 |
På nabobordet spilles det kort og drikkes drinker mens jeg spiser middag på Aloha Restaurant am Stadthafen |
Paris - Oslo på sykkel etappe 5: Stade til Flensburg i Tyskland 184 km/1.129 km fra Paris
 |
Havnen i stade rett utenfor hotellet |
Den siste hele etappen i Tyskland gikk fra Stade til Flensburg som kun ligger noen kilometer fra grensen til Danmark. For femte dag på rad var det spådd regnbyger i løpet av dagen. Det regnet veldig kraftig gjennom natten og da jeg våknet, men hadde gitt seg da jeg startet. Jorder og gressplener var fortsatt fulle av regn.
 |
Stade |
 |
Tydelige spor etter nattens voldsomme regn |
 |
Stor, kyr og vindmøller = Tyskland |
 |
Før de lokale kamp-kyrne angriper samles de alltid på det høyeste punktet i terrenget |
 |
Elben har sitt utspring i Tjekkia og er så bred at jeg måtte krysse med båt |
 |
Små effektive ferger sørger for å bringe trafikken over Elben |
 |
Turens første, men ikke siste, cruise |
 |
Skuffet over å ha fått sauer i stedet for kalver |
 |
I likhet med kyr gjør sauer seg klare til kamp på det høyeste punktet i terrenget |
 |
Dagens dusjing er i gang |
 |
Fetteren og kusinen til Fleksnes |
På den smale broen over elven Stör ble jeg vitne til en episode i Fleksnes- og Hanna Kvanmo-stil. En mann i en pick up og en kvinne i en sedan nektet å vike på et punkt på broen det var for smalt for to biler å passere hverandre. Jeg valgte å sykle forbi. Hanne Kvanmo låste og forlot bilen sin og den måtte flyttes av en redningsbil. Jeg vet ikke om det samme skjedde her.
 |
Bakeriet i det tidligere danske Heiligenstedt tok verken Mastercard eller Visa, men hun som jobbet der var hyggelig |
 |
Lokale oversvømmelser som følge av det voldsomme regnet |
 |
Ikke alle landsbyer er så søvnige som man tror |
 |
Krigsminnesmerker |
 |
Ulvestammen i Danmark kommer fra Tyskland. Jeg så kun streifdyr, men de jaktet ikke på meg |
 |
Etter regn kommer sol |
 |
mine venner vindmøllene |
 |
Kielerkanalen - turens korteste cruise som til og med var gratis |
Neste cruise ble over Kielerkanalen (på tysk: Nord-Ostsee-Kanal, ofte forkortet NOK). Den er en av verdens mest trafikkerte kunstige vannveier og forbinder Nordsjøen med Østersjøen gjennom delstaten Schleswig-Holstein i Nord-Tyskland.
 |
Etter medvind i går er det rettferdig med kraftig motvind |
 |
NATO-venn |
 |
De fleste kyrne har resignert i styrtregnet |
 |
En rundball beveger seg rundt i naturreservatet i det fjerne |
 |
Vindmøller er noe av det vakreste jeg vet (og det er ikke ironi) |
 |
Når dekket på sykkelveien er skadet er det selvsagt skiltet godt i Tyskland |
 |
Klare tegn på at områdene mot grensen til Danmark har vært danske |
 |
Klare tegn på at områdene mot grensen til Danmark har vært danske |
Da jeg trillet inn i Flensburg oppdaget jeg at det var rebell-land. Folk gikk på rødt, og mange hadde på seg rare klær. Byen var full av dansker og det var ingen ledige bord på min favoritt blant de indiske restaurantene i byen.
-Stans syklingen umiddelbart når 30/30-regelen tilsier at det er fare (mindre enn 30 sekunder mellom lyn og torden).
-Søk innendørs i en bygning eller i en bil med lukket metallkarosseri.
-Hvis du ikke finner bygning/bil:
-Kom deg bort fra åpne felt, åskammer og enslige trær.
-Sett sykkelen fra deg et stykke unna (helst 20–30 meter).
-Gå i hukestilling med føttene samlet på et tørt, ikke-ledende underlag
Det var minimalt med trafikk, og i en periode så jeg flere fulle menn med dress som snublet hjemover enn rådyr og biler. Etter mye motvind på turen var det deilig at det var helt vindstille.
 |
Enda mer morgenlys |
 |
En baguett jeg kjøpte i Hirtshals ble spist på et jorde vest for Skoppum |
 |
Trolsk stemning ved Nykirke |
Ingen bensinstasjoner eller butikker langs ruten var åpne så alt jeg fikk i meg var en baguett og to sykkelflasker med vann. Jeg forsøkte å overbevise meg selv om at det er en myte at man trenger mer når man sykler fra Larvik til Oslo, men magen var ikke helt enig.
 |
Soloppgang rett før Holmestrand |
 |
Bro-spagetti i Drammen |
Jeg trillet inn mot Oslo på morgenen. De fleste syklistene jeg møtte var landeveisyklister på vei ut av byen. Vel fremme på Rådhusplassen ble jeg møtt med norsk flagg, brus, juice og rundstykker. Det smakte herlig etter 1.682 fine kilometer på sykkelen fra Paris.
 |
I mål på Rådhusplassen 7 døgn og 19 timer og noe |
Noen andre fine sykkelturer:
Tour de Dovre Senior
Tibet til Nepal
Mjølkevegen og Peer Gynt Vegen
Peru til Bolivia
Sykle København - Oslo
Kina - Pakistan på Karakoram Highway
Sykle Ostseeradweg og Hærvejen på 3 dager - Kiel - Viborg - Fredrikshavn
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar