mandag 12. januar 2015

Hvis New York Maraton blir for kort er svaret TGNY100

I 2014 fullførte 428 nordmenn New York City Marathon. Et maraton med like mange deltakere i Norge ville vært blant landets største. Det er imidlertid veldig langt å reise helt til New York for å løpe såpass kort som 42 km. Av kost-nyttehensyn har jeg derfor meldt meg på The Great New York 100 Mile Running Exposition i stedet for NYC Maraton. Startkontingent er på drøye 4 kr/km, noe som er 1/15 av hva den er i NYC Maraton.


På dette løpet kryr det ikke av nordmenn fra Tromsø, Nordstrand, Sunndalsøra og Lillestrøm. Jeg kommer merkelig nok til å bli den første norske som deltar. Dette er underlig. I følge de fleste anerkjente undersøkelser som er foretatt reduseres deltakerantallet i løp som er lengre enn 42 km bortimot lineært. Siden TGNY100 med sine 162 km er rundt 4 ganger så langt som NYC Maraton skulle løpet hatt ca 1/4 del av deltakerantallet, dvs litt over 100 nordmenn burde ha deltatt.

Deltakerne samlet før start på Times Square kl 05.00. (Foto; TGNY100) 
Egentlig hadde jeg ønsket å delta på klubbturen til Zugspitz Ultratrail i Tyskland sammen med Romerike Ultraløperklubb den samme helgen som TGNY100 går, men jeg hadde ikke mulighet til å binde meg da påmeldingsfristen for turen utløp i august 2014. Jeg blir derfor tvunget over havet. Planen om å løpe Xreid Hardangervidda for andre år på rad et par helger etter TGNY100 utgår nok også, da pengene og beina er brukt opp for en stund etter løpet i New York.

TGNY tar seg en solid rundtur i alle bydelene i NY utenom Staten Island 
TGNY100 starter på Times Square 20. juni  kl 05.00. De første 18 km går til nordspissen av Manhattan før man løper en runde i Bronx og over til Queens der man tar et par ulike sløyfer som blant annet går gjennom en del parkområder og forbi så vel La Guardia som Kennedy-flyplassen. Videre går veien forbi blide og fulle mennesker som tar helgefesten på Rockaway Beach og Coney Island. Finalen går gjennom Brooklyn og over Brooklyn Brigde til Manhattan med målgang på Times Square etter 162 km.

Interaktivt kart over TGNY100 finnes her.

Kartet viser at NYC Maraton kun tar en snartur innom byens bydeler
I følge arrangøren går det stort sett i trygge områder, men det anbefales ikke å flashe med smartmobilen om natten. Jeg har lest noen blogger skrevet av tidligere deltakere, og skjønt at i tillegg til distansen er det harde underlaget og mangelen på toaletter blant de utfordringene man må klare å overvinne. Det skal være godt med drikkestasjoner og enkle matstasjoner underveis. Jeg ser frem til løpet!

Film om løpet her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar